Vandaag is de groenstrook rondom de voetbalkooi bij de Polygoon afgezet met geel lint. Tussen de struiken en het gras is bouwafval (gebroken stukken golfplaat) gevonden waar mogelijk asbest in verwerkt zit:
De gemeente heeft de schooldirecteur (en deze de ouders) het volgende laten weten:
Geachte ouders en verzorgers,
Het volgende mailbericht kreeg ik vanavond van de gemeente Almere :
Geachte mevrouw van Roon,
Wij hebben net het inventarisatierapport binnen gekregen van de asbestdumping, de deeltjes zijn inderdaad asbesthoudend met name Chrysotiel, daarom moet er snel gesaneerd worden.
Daar gaan we morgenochtend mee beginnen om 7:00 uur.
Ik heb net met de saneerder afgesproken dat wij gaan proberen om de sanering zo snel mogelijk af te ronden.
Vertrouwende u hiermee in eerste instantie voldoende te hebben geïnformeerd, mocht er nog vragen zijn dan hoor ik het graag
Met vriendelijke groet
Ger Meyberg
Gemeente Almere
Nog even voor de duidelijkheid : het ging om de groenstrook naast het voetbalveld, dus niet op het plein zelf.
Met vriendelijke groet,
Paulien van Roon ( directeur)
De nu volgende stelling neem ik persoonlijk voor mijn rekening:
Hoewel asbest, niet onterecht, een kwalijke klank heeft is er absoluut geen reden tot paniek. Asbest is pas gevaarlijk als het wordt bewerkt en er stofdeeltjes vanaf komen, zoals bij schuren, zagen of breken. De kans dat er schadelijk stof is ingeademd is uitermate klein. Uiteraard moet deze stof nu snel worden opgeruimd en dat gebeurt dus donderdag 19 maart vanaf 07.00 uur.
Vincent Gravestein