Forum

Auteur Topic: afzetting rond voetbalveldje Openbare Basisschool Polygoon lees het hele bericht  (gelezen 12078 keer)

Vincent Gravestein

• BuurtPreventie organisatie
  • Hero Member
  • *
  • vrijheid vergt verantwoordelijkheid
Vandaag is de groenstrook rondom de voetbalkooi bij de Polygoon afgezet met geel lint. Tussen de struiken en het gras is bouwafval (gebroken stukken golfplaat) gevonden waar mogelijk asbest in verwerkt zit:

De gemeente heeft de schooldirecteur (en deze de ouders) het volgende laten weten:

Geachte ouders en verzorgers,

Het volgende mailbericht kreeg ik vanavond van de gemeente Almere :

Geachte mevrouw van Roon,

Wij hebben net het inventarisatierapport binnen gekregen van de asbestdumping, de deeltjes zijn inderdaad asbesthoudend met name Chrysotiel, daarom moet er snel gesaneerd worden.
Daar gaan we morgenochtend mee beginnen om 7:00 uur.
Ik heb net met de saneerder afgesproken dat wij gaan proberen om de sanering zo snel mogelijk af te ronden.
Vertrouwende u hiermee in eerste instantie voldoende te hebben geïnformeerd, mocht er nog vragen zijn dan hoor ik het graag

Met vriendelijke groet

Ger Meyberg
Gemeente Almere

Nog even voor de duidelijkheid : het ging om de groenstrook naast het voetbalveld, dus niet op het plein zelf.

Met vriendelijke groet,
Paulien van Roon ( directeur)

De nu volgende stelling neem ik persoonlijk voor mijn rekening:

Hoewel asbest, niet onterecht, een kwalijke klank heeft is er absoluut geen reden tot paniek. Asbest is pas gevaarlijk als het wordt bewerkt en er stofdeeltjes vanaf komen, zoals bij schuren, zagen of breken. De kans dat er schadelijk stof is ingeademd is uitermate klein. Uiteraard moet deze stof  nu snel worden opgeruimd en dat gebeurt dus donderdag 19 maart vanaf 07.00 uur.

Vincent Gravestein

Niek Rouw

• Gast
Nou en dan kijken wie onlangs het dak van zijn schuurtje heeft vervangen misschien?

Overigens heeft de gemeente mij destijds gemaild dat na 1970 (ofzoiets) asbest verboden was DUS de golfplaten op onze schuurtjes niet asbest-houdend konden zijn. Blijkt op internet dat België nog jaren daarna aan Nederlandse bedrijven asbest heeft verkocht en dat veel voorraden gewoon zijn opgemaakt ook na het verbod.

Hoe kom je er achter of jouw dakje (niet) asbesthoudend is? Het mijne lekt en enkele buren hebben al vervangen.

Niek Rouw

• Gast
Ik vind alleen mijn vraagstelling van destijds terug in mijn computer:
kopie:
Betreft: asbesthoudende golfplaten?

Geachte dames en heren,
Van WBV Goede Stede te Almere hoorde ik vandaag dat de golfplaten op mijn berging weliswaar van Eternit zijn, maar niet asbesthoudend, omdat de woningen aan de Lubitschstraat zijn gebouwd in 1996 en het toen al niet meer mocht. Op de site van Eternit lees ik echter dat de golfplaten pas vanaf …1997 asbestvrij zijn en voor die tijd dus wel degelijk asbesthoudend waren/zijn. Is daar ooit onderzoek naar gedaan en wat is u bekend. Weet u een plan van aanpak? Ik wil de platen vervangen i.v.m. lekkage.
Vriendelijke groet,
Niek Rouw

Vragen:
-zitten we nou wel of niet (allemaal) met asbest golfplaten op onze bergingen?
-Hoe kom je daar achter?
-Loop je risico als je zelf aan de slag gaat? Ze breken hier en daar nml. in je handen als je ze lostrekt.
-Waar komen de asbest platen vandaan die bij Polygoon gevonden zijn (klaar voor spelende kinderen die het graag stukgooien en breken als er rook van af komt?).
-Waarom zijn ze daar (anders?)  neergegooid?
Ik kreeg naar ik me herinner nooit een antwoord op deze vraag. Genoeg asbest kennelijk overal, ook in Almere (de geschiedenis bewees het, onder meer als plaveisel onder polderwegen).
-Waarom deed de gemeente onderzoek naar deze golfplaten bij Polygoon? Waarom was het verdacht of is het standaard-check als je golfplaten ergens vind? Ik vond er nml. zo ook een paar (op mijn berging).

« Laatst bewerkt op: 19 mrt 2015, 16:16:36 door Niek Rouw »

Vincent Gravestein

• BuurtPreventie organisatie
  • Hero Member
  • *
  • vrijheid vergt verantwoordelijkheid
Hoi Niek,

de standaard is dat materiaal dat lijkt op asbest materiaal behandeld wordt alsof het asbest bevat. Er was melding gemaakt bij de gemeente door iemand van deze stukken in het plantsoen en daarop heeft de gemeente actie ondernomen. Alles is inmiddels opgeruimd.

Het lastige met de asbest regelgeving is het volgende:

als je als professional asbest verdacht materiaal aantreft ben je verplicht dit op een professionele (lees ook: dure) manier te (laten) verwerken.

Als partuculier mag je asbesthoudend materiaal gewoon in een goed afgesloten zak naar de milieustraat in bijv Haven brengen waar dit kosteloos wordt aangenomen on in een aparte afgeschermde container wordt bewaard.

Of materiaal daadwerkelijk asbest bevat kan alleen worden vastgesteld in een (mobiel) laboratorium.

Een of andere onverlaat heeft het puin al dan niet willens en wetens gestort en verspreid over de groenstrook. Kan me niet herinneren dat het er eerder al lag